"בזמן שאנשים מפסידים כסף בשוק ההון, לקוחות שמשקיעים במוצרים מובנים עשויים ליהנות גם כשיש ירידות בשוק. יש לנו הרבה לקוחות שמחפשים את המוצרים האלה. מדובר בעיקר במשקיעים מתוחכמים יותר, כאלה שעשו הרבה כסף בהייטק או משפחות שמנהלות הון גדול. הם מבינים שבמצב השווקים הנוכחי חשוב לגוון את תיק ההשקעות שלהם, ולשאוף לתחום את רמות הסיכון ולהשיג תשואה קבועה", כך מסמן יאיר שני, מנכ"ל בית ההשקעות הוותיק סיגמא, את הטרנד החם של עולם ההשקעות לשנת 2022.
מדובר בשנה מאתגרת מאוד לניהול הכספים: חוסר הוודאות נמצא בשיאו, נתוני האינפלציה בעולם משתוללים, הבנקים המרכזיים החלו בהעלאות ריבית אגרסיביות והשווקים צוללים. כל אלו מחייבים תשומת לב יתרה לתיק ההשקעות ופיזור נרחב שלהן. המגמות האלו החזירו לקדמת הבמה את ההשקעות במוצרים מובנים, המכונים גם סטקרצ'רים.
אבל מה הם בכלל מוצרים מובנים, כיצד הם פועלים ומדוע דווקא תנאי השוק הנוכחיים יוצרים ביקושים דווקא למכשיר פיננסי כזה? יאיר שני, מנכ"ל סיגמא, עושה סדר בדברים, ומרגיע: "זה באמת לא כזה מסובך, ואין צורך בחמש יחידות במתמטיקה ופיזיקה כדי להבין איך זה עובד".
השוק יורד ופוטצניאל התשואה ידוע מראש
לדברי שני, מוצר מובנה הוא מוצר שמורכב מנכס בסיס – בד"כ מניות או מדדים – ובעזרת כלים מתוחכמים מיועד להניב תשואה קבועה.
מדוע יש התעניינות במוצרים מובנים דווקא עכשיו?
"אנחנו נמצאים כבר תקופה די ארוכה במצב של שווקים מאוד תנודתיים, ולעתים אף שליליים. בסביבה הזו, בזמן שאנשים מפסידים כסף, אנחנו מדברים על מוצרים שמנצלים את תנאי השוק. זה כלי ששואף לייצר תשואות אטרקטיביות גם במצב שבו השווקים יורדים, וגם מאפשר למשקיע לקבל הגנות על ההשקעה בשוק תנודתי".
איך זה עובד? איך מייצרים תשואות בשוק שיורד?
"מוצר מובנה זה בעצם מן הכלאה בין אגרת חוב לבין מנייה. המנפיקים בונים את המוצרים המובנים בד"כ על סל של מניות או של מדדים, אבל כדי לפשט את העניין אתן דוגמא על מוצר מובנה על מדד אחד בלבד. נניח לצורך העניין שמשך חיי המוצר הוא שנה וכי תשואת היעד על פני תקופה זו היא 10%. אם בתום התקופה הזו המדד לא ירד מעבר ל-30%, המשקיע יקבל את סכום ההשקעה שלו, בתוספת 10% תשואה, מה שאני מכנה "קופון"".
יש מצב שבו המשקיע לא יקבל את אותו "קופון"?
"כן. בכל רבעון המנפיק מבצע בדיקה, ויש מקרים בהם הוא יעדיף לסיים את חיי המוצר בטרם עת. למשל, אם המדד לא ירד בכלל ואולי אפילו עלה, המנפיק אולי יעדיף למזער הפסדים של המנפיק. במקרה כזה כספי השקעה יוחזרו למשקיע, בתוספת תשואת היעד על תקופת ההשקעה בפועל. אם מדובר ברבעון אחד, המשקיע יקבל את כספו בתוספת של 2.5% תשואה, ואם חצי שנה אז 5% תשואה, וכן הלאה. יש לנו לקוחות שאומרים שהם עדיין ישמחו להרוויח תשואות כאלה במצב של השוק היום, ולכן אפילו שיש סיכון שהם לא יקבלו את מלוא ה"קופון" הם יעדיפו להשקיע באמצעות מוצרים מובנים, שמיועדים לתת תשואת יעד".
ומה קורה אם המדד כן ירד מעבר ל-30%?
"זה מצב מאוד קיצוני. ככלל, אנחנו אחרי ירידות מאוד חדות בשווקים, ואנחנו מאמינים שהירידות ימשכו, אך ככל הנראה באופן מתון יותר. עם זאת, חייבים לקחת בחשבון גם תרחיש כזה, ואם זה מה שיקרה, המשקיע יפסיד את כל הירידה של המדד, אבל הוא עדיין יקבל את מלוא הקופון.
"צריך להבין שמשקיע דומה, שהשקיע באותו הזמן באותו מדד ולא באמצעות מוצר מובנה, הפסיד 30% ויותר על ההשקעה שלו , כלומר ההפסד הוא בגובה ירידת המדד להבדיל מהמוצר המובנה ששם ההפסד יהיה קטן יותר בגלל קבלת הקופון.
מעוניינים במידע נוסף על השקעה במוצרים מובנים? השאירו פרטים >>
"אפשר לספק הגנות מפני תרחישי קיצון"
לדברי שני ישנם סוגים נוספים של מוצרים מובנים. "קטגוריה נוספת היא מוצרים שמטרתם לתחום את הרווח ואת ההפסד", הוא מסביר. "במקרה זה המשקיע קונה מוצר שמאפשר לו להמנע כלל מהפסד הנובע מהירידות בשוק, ומצד שני הוא יכול להרוויח במקרה של עליות עד לתקרה מסוימת. למשל, מוצר מובנה על מדד ספציפי שבו הלקוח מוגן באופן מלא מירידות ומוגבל לרווח של עד 19% במקרה בו המדד יעלה.
"קטגוריה נוספת היא מוצרים שמספקים הגנה נוספת למשקיע. למשל, מוצר מובנה על מניה אחת , שמגדיר כי התשואה הצפויה לאורך חיי המוצר היא 16%, ושיעור הירידה המקסימלי הוא 50%. בכל מקרה בו המניה ירדה בשיעור הנמוך מ- 50% הלקוח צפוי לקבל את כל כספו בתוספת קופון של 16%. במקרה בו המניה ירדה בשיעור העולה על 50% הלקוח צפוי לרשום הפסד הנמוך ב- 16% משיעור הירידה במניה. זאת אומרת, שבמקרה של ירידות מתונות הלקוח צפוי לקבל תשואה חיובית בניגוד למי שהשקיע ישירות במניה ורשם הפסדים. במקרה של של ירידות חדות הלקוח צפוי לרשום הפסד נמוך משמעותית ממי שהשקיע ישירות במניה. במקרה בו המניה עולה הלקוח יקבל רק את השקעתו המקורית בתוספת קופון של 16%, ללא קשר לשיעור העליה במניה.
אתה יכול להצביע על חסרונות ברורים של מוצרים מובנים?
" חיסרון אחד הוא שבשוק (או מניה/מדד) שעולה מאוד חזק, המשקיע עשוי להרוויח פחות מעליית השוק. אבל להערכתנו אנחנו לא בתרחישי שוק כאלה כיום בגלל האינפלציה, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה וכל מה שקורה בשווקים. מהניסיון שלנו זה משפר ללקוחות את הביצועים משמעותית. חסרון נוסף בהשקעה במוצרים מובנים הוא שקיים גם סיכון של אי תשלום על ידי המנפיק ובמקרה זה ניתן להפסיד את כל ההשקעה או מרביתה. חשוב להדגיש שאנו מראש בוחרים לעבוד עם בנקים זרים בעלי איתנות פיננסית מאוד גבוהה.
"מוצר "תפור" למידות הלקוח"
לדברי שני, כל מוצר מובנה הוא יחיד במינו וצריך להבין את תנאיו לעומק, ואת הסיכונים בו, ולוודא את ההתאמה שלו לפרופיל הלקוח.
איך משקיע יכול לדעת באיזה מוצר מובנה מתאים לו להשקיע?
"כבית השקעות ותיק שגם מתמחה בתחום הזה וגם למוד ניסיון של שנים בבניית מוצרים כאלה, אנחנו מתאימים ללקוח את המוצר בהתאמה אישית. אנחנו לא מציעים את אותו המוצר לכל הלקוחות. אנחנו בודקים מי הלקוח, מה רמת הסיכון שהוא מעוניין לקחת, לאיזו תקופה הוא יכול "לנעול" את הכסף ועוד".
למה חשוב לשים לב כשבוחרים מוצר מובנה?
"מכיוון שמוצרים מובנים מונפקים על ידי הבנקים חשוב לשים לב לזהות המנפיק והאיתנות שלו והיכולת שלו לעמוד מאחורי ההתחייבויות של אותו מוצר. חשוב להבין מהן החשיפות והסיכונים של כל מוצר מובנה, לכמה זמן הכסף לא יהיה נזיל, ומהי מידת התאמתו לשאר התיק".
לסיכום אומר שני, "בתקופה בה התנודתיות גבוהה, היתרון העיקרי של מוצרים מובנים הוא שהם מעניקים רמת ודאות גבוהה יחסית לתשואה הפוטנציאלית למשקיע ולסיכונים שהוא חשוף אליהם. לכן, הם הופכים להיות יותר אטרקטיביים בתקופה הנוכחית, ויש כבר לא מעט משקיעים, בעיקר היצירתיים ביניהם, שמבינים את זה ומחפשים את זה".
השקעה במוצרים מובנים מיועדת ללקוחות כשירים.